Helsingin Kirjava Satama

Helsingissä sijaitsevan Eteläsataman rantaviiva alkaa Olympialaiturista ja se kattaa lähes koko Kauppatorin ja Katajanokan. Eteläsatama pitää sisällään Helsingin historiaa usean sadan vuoden ajalta. Useat Helsingin urbaanit paikat sijaitsevat juurikin Eteläsatamalla. Eteläsatama on myös Helsingin keskeinen turistinähtävyys, sillä iso osa Helsinkiin saapuvista turisteista tutustuu muutamien muiden nähtävyyksien lisäksi juurikin tähän kauniiseen alueeseen. Tätä rantaviivaa voisikin jopa kutsua koko Helsingin päänäyttämöksi, sillä se on hienoin näkymä, kun kaupunkiin saapuu mereltä päin. Tästä syntyikin ajatus Helsingin Kirjava Satama -ideakilpailulle.

Helsingin kirjava satama mereltä kuvattuna

Kirjava Satama -kilpailu

Eteläsataman rantaviiva on siis erinomaisella paikalla ja se tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia erilaisille ideoille. Lähes jokaisella helsinkiläisellä oli varmasti mielipiteensä siitä, mitä Eteläsatamaan pitäisi rakentaa, ja tästä syystä kaupunki päättikin järjestää ideakilpailun nimeltä Kirjava Satama. Kilpailu oli osana World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaa, ja se oli tarkoitettu kaikille kansalaisille.

Helsingin Kirjava Satama -ideakilpailu alkoi 2. toukokuuta 2011 ja päättyi saman vuoden 30 päivä syyskuuta.
Kilpailijoiden tehtävänä oli laatia kokonaisvaltaisesti ideoita ja ehdotuksia siitä, mitä Eteläsataman rantaviivalle voisi kehittää. Koko kilpailualue kattoi erittäin suuren alueen: 23 hehtaarin laajuisen Eteläsataman rantavyöhykkeen.

Kyseinen ideakilpailu järjestettiin, sillä Eteläsatama haluttiin liittää yhteneväiseksi osaksi kaupunkia. Haluttiin avata kaupungista helppo pääsy merenrannalle sekä mahdollisuus kokea Helsingin kaupungin kulttuuria. Paikalla oleville rakennuksille pyrittiin keksimään uusia käyttötarkoituksia, mutta lisäksi oli myös mahdollisuutena rakentaa kokonaan uusia rakennuksia. Haluttiin myös kehittää satamaa ja sen liikennemahdollisuuksia, sillä matkustajalaivaliikenteen oli tarkoitettu jatkuvan Eteläsatamasta.

Huvipuisto vai kasino

Eteläsatamaan ehdotettiin kaikkea huvipuistosta, ravirataan ja myös perinteiseen kasinoon. Kaikki satamaan tulleet ideat ovat aina tervetulleita, mutta eniten keskustelua aiheutti kenties kasino-idea, koska nykyisessä tilanteessa ja verkossa toimivien kasinoiden yleistyessä Veikkaus ei välttämättä halunnut aloittaa uuden kivijalkakasinon perustamista. Poliittinen keskustelu vedonlyönnin ympärillä on myös edelleen kiivasta joten ideasta luovuttiin melko nopeasti.

Uudet nettikasinot valtaavat alaauudet kasinot

Kasinoiden monet kilpailut sisältävät erilaisia haasteita, joista pelaajat saavat välillä ihan toivottua ja odotettuakin vaihtelua perus pelaamiseensa. Parhaat uudet nettikasinot ovat syöneet melkoisesti  suomalaisen pelimonopolin asemaa ja suosio on vain kasvaa. Haasteiden avulla kasinon asiakas, oli hän sitten kotoisin mistä tahansa, voi pyrkiä tyydyttämään omaa kilpailuviettiään.

Haasteet ja erilaiset tehtävät liittyvät useimmiten ennalta määrättyihin peleihin. Niitä pelaten voidaan ikäänkuin vaivihkaa suorittaa myös erilaisia toimintoja, jotka kerryttävät pelaajan pistepankkia. Lopulta, kun kisa-aika päättyy, voidaan myöntää palkinnot kaikille parhaiten kisassa menestyneille.

Okei, aivan yhtä suurta tunnettuutta tuskin yksikään kasinohaasteen voittaja saa kuin Helsingin Kirjava Satama -kilpailun parhaimmisto, mutta mikä kenellekin on tärkeää. Osalle meistä jo tieto siitä, että on voittanut jotain, riittää tuomaan iloa pitkäksi, pitkäksi aikaa. Ja nyt, annettakoon vihdoin tilaa myös Kirjava Satama -kisan voittajalle!

Helsingin Kirjava Satama -kisan voittaja

Helsingin Kirjava Satama -kilpailu keräsi yhteensä 201 hyväksyttyä ehdotusta, jotka tulivat ympäri maan. Kaikki kilpailuun osallistuneet työt olivat yleisön arvioitavina sekä Laiturin näyttelyssä vuoden 2012 tammikuussa että kilpailun omilla verkkosivuilla.

Kilpailijoiden ideat olivat niin tasavertaisia, ettei kilpailuraati pystynyt valitsemaan yhtä, joka olisi ollut ylitse muiden. Niinpä kilpailussa palkittiin yhteensä neljä ehdotusta, jotka jakoivat yhdessä toisen sijan. Nämä ehdotukset olivat nimeltään ”Meren syleily”, ”Stadi terassi”, ”Tori” ja ”Boegbeeld”.
”Meren syleily” -idean takana olivat Allies and Morrison Architectsin Graham Morrison, Ed Neale, William Sherlaw, Bob Allies, Raoul Kunz ja Chris Bearman.

”Stadi terassi” -ideasta vastasi vielä hieman isompi porukka: Maxwan Architects & Urbanistsin Aleksandar Hrib, Ignas Uogintas, Rients Dijkstra, Leena Cho, Jason Hilgefort, Artur Borejszo, Kris Schaasberg, Nobuki Ogashara ja Hiroki Matsuura. ”Tori” oli APRT OY:n Aaro Artton sekä hänen avustajiensa Jussi Vakkilaisen ja Maria Laisin idea. ”Boegbeeld” -idean takana oli Ilkka Svärd, jonka avustajina toimivat Pia Sopanen ja Tuuli Sopanen.

Raadin mielestä kussakin neljässä voittajaideassa oli erinomainen kokonaisratkaisu, joka sopi hyvin kaupunkikuvaan. Useita kilpailijoita arvosteltiin siitä, että he unohtivat huomioida paikan hengen ja ympäristön arvot. Kilpailussa arvostettiin selkeästi yksityiskohtien virheettömyyden sijaan idearikkautta ja innovatiivisuutta sekä sitä, että uutta ja vanhaa osattaisiin yhdistää eikä pelkästään uudistaa täysin koko aluetta.

Kilpailusta syntyneitä ideoita

Helsingin Kirjava Satama -ideakilpailusta syntyi useita erilaisia, loistavia ideoita. Ehdotuksissa oli muun muassa Kauppatorin muodonmuutos, joka aloitettaisiin samaan aikaan Vanhan kauppahallin peruskorjauksen kanssa. Myös matkustajasatamat pyrittäisiin liittämään paremmin osaksi Helsingin keskustaa.

Lisäksi Olympialaiturin rannan ja Tähtitornin puistoa haluttiin avata. Myös Makasiini- ja Olympiaterminaalin ranta-alueelle suunniteltiin avattavaksi kaunis rantapromenadi, jossa olisi sekä jalankulku- että pyöräreitti, ja se yhdistyisi muihin rannan lähistöillä oleviin, kevyeen liikenteen reitteihin.

Eteläsatama tänä päivänä

Tänä päivänä Eteläsatamassa sijaitsevat yhä mm. Kauppatori ja sen satama, Wanha Kauppahalli, Katajanokan terminaali, josta Viking Line operoi sekä Olympiaterminaali, josta operoivat Tallink Siljan laivat. Kauppatorilta lähtevät myös sekä lautat Suomenlinnaan että risteilyt mm. Porvooseen ja Helsingin edustalle.

Kauppatorin edustalle on myös rakennettu kuuluisa Allas Sea Pool -meriuimala, jonka kahvilan terassilta avautuu upeat näkymät kohti Eteläsatamaa.